DESIGN OF THE COMBUSTION CHAMBER HEAT SHIELD OF A LIQUID ROCKET ENGINE FOR AN ULTRALIGHT LAUNCH VEHICLE

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

Currently, there is an increased demand for launching a large number of micro spacecraft, including CubeSat class vehicles. However, at the moment, Russia lacks ultra-light and light class launch vehicles that could satisfy this demand. It was decided to design a propulsion system for an ultralight launch vehicle using environmentally friendly and safe fuel components. In this paper, the methods of thermal protection of the chamber of a liquid rocket engine belonging to the class of low thrust liquid rocket engines (SLLRE) are considered. According to the results of calculations and research, the scheme of heat protection of the chamber of the liquid propellant rocket engine was made.

Full Text

Одной из актуальных задач при проектировании жидкостных ракетных двигателей (ЖРД) является обеспечение надежной тепловой защиты камеры при минимально возможных потерях эффективности на цели охлаждения. Основные методы теплозащиты камеры ЖРД представлены на рисунке 1.

В данной работе рассмотрено проектирование теплозащиты ЖРДМТ, предназначенного для ракеты-носителя сверхлегкого класса, характеристики которого приведены в таблице 1.

Расчеты показывают, что значения тепловых потоков в области минимального сечения превышают 3 МВт/м2, что приводит к перегреву камеры в условиях ЖРДМТ. В связи с тем, что использовать многие способы охлаждения в условиях ЖРДМТ не всегда возможно, в работе не рассмотрено емкостное, теплоизоляционное и траспирационное охлаждение.

По результатам расчета проточного регенеративного охлаждения температура охладителя (керосина) превысила температуру его разложения, что недопустимо. Для обеспечения эффективного регенеративного охлаждения необходимо повысить расход охладителя в 5 раз, что не представляется возможным.

Согласно [2], массовый расход компонента на пристеночное охлаждение не должен превышать 20% от общего. Была построена модель взаимодействия конусов распыла форсунок (рис.2), согласно которой массовый расход окислителя на пристеночное охлаждение составляет 15,4%. Для достижения оптимальной температуры продуктов сгорания 2340 К [2] коэффициент избытка окислителя в пристеночном слое должен быть равен 4, тогда средний идеальный удельный импульс тяги камеры в пустоте составляет 2520,9 м/с.

Для обеспечения дополнительной теплозащиты дозвуковой части камеры было рассчитано завесное охлаждение. Исходя из изученных свойств окислителя и давлений в ПГС установлено, что он будет поступать в газифицированном виде в камеру. Согласно расчетам, массовый расход через 4 струйные форсунки равен 14,4%. Коэффициент избытка окислителя в завесе равен 5 для обеспечения необходимой температуры продуктов сгорания – 1961 К. Средний идеальный удельный импульс тяги камеры в пустоте с учетом пристенка и завесы равен 2454,17 м/с.

Также был рассмотрен вариант с использованием соплового вкладыша из боросилицированного графита, чтобы избежать прогара стенки в сверхзвуковой части камеры. Графит работоспособен до температур, близких к температуре сублимации – 3770 К [3].

По итогам расчетов, получена схема охлаждения двигателя (рис.3).

×

About the authors

Ilya Matveev

Author for correspondence.
Email: ilyami200263@gmail.com
Russian Federation

Danil Bagautdinov

Email: lenovoa536.db@gmail.com

Stepan Butorin

Email: elephant-sos@yandex.ru

References

  1. Воробьев А. Г., Боровик И. Н., Хохлов А. Н., Богачева Д. Ю. Разработка экспериментально-расчетной системы исследования эффективности завесного охлаждения жидкостного ракетного двигателя малой тяги// Труды МАИ. - 2012. - С. 1-11.
  2. В. Е. Алемасов, А. Ф. Дрегалин, А. П. Тишин Теория ракетных двигателей. - 3-е изд. - Москва: "Машиностроение", 1980. - 535 с.
  3. В. А. Борисов Конструкция и проектирование ракетных двигателей твердого топлива. - Учебное изд. - Куйбышев: Куйбышевский авиационный институт, 1982. - 72 с.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2024 Proceedings of young scientists and specialists of the Samara University

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Proceedings of young scientists and specialists of the Samara University

ISSN 2782-2982 (Online)

Publisher and founder of the online media, journal: Samara National Research University, 34, Moskovskoye shosse, Samara, 443086, Russian Federation.

The online media is registered by the Federal Service for Supervision of Communications, Information Technology and Mass Communications, registration number EL No. FS 77-86495 dated December 29, 2023

Extract from the register of registered media

Regulation of the online media

Editor-in-chief: Andrey B. Prokof'yev, Doctor of Science (Engineering), associate professor,
head of the Department of Aircraft Engine Theory

2 issues a year

0+. Free price. 

Editorial address: building 22a, room 513, Soviet of Young Scientists and Specialists, 1, Academician Pavlov Street, Samara, 443011, Russian Federation.

Address for correspondence: room 513, building 22a, 34, Moskovskoye shosse, Samara, 443086, Russian Federation.

Tel.: (846) 334-54-43

e-mail: smuissu@ssau.ru

Domain name: VMUIS.RU (Domain ownership certificate), Internet email address: https://vmuis.ru/smus.

The previous certificate is a printed media, the journal “Bulletin of Young Scientists and Specialists of Samara University”, registered by the Office of the Federal Service for Supervision of Communications, Information Technologies and Mass Communications in the Samara Region, registration number series PI No. TU63-00921 dated December 27, 2017.

© Samara University

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies